top of page

Дитина без підгузка. Метод природної гігієни (частина 2)


Автор: Ольга Колодка


Як це робиться?

Головне – почати. Для того, щоб розуміти, коли варто висадити малюка, ми відштовхуємося від таких показників:

  • враховуємо біоритми дитини і природні механізми людського організму, які впливають на висаджування;

  • реагуємо на невербальні сигнали дитини;

  • покладаємося на свою інтуїцію.

Загальнолюдські фізіологічні особливості та біоритми, які нам слід врахувати:

  • Вночі наш гіпоталамус синтезує вазопресин – «гормон нічного сну» або «антидіуретичний гормон». Його функція – регуляція роботи нирок, утримання рідини в організмі, сприятливий вплив на роботу мозку. Саме завдяки йому вночі сечовипускання відбувається рідше, ніж удень.

  • На противагу цьому, вранці сечовипускання відбувається частіше, у немовлят типовими є кластерні сечовипускання: вони пісяють часто і потроху, це може бути навіть кожні 5-10 хвилин.

  • Моторика шлунково-кишкового тракту під час їжі сприяє спорожненню кишківника. Смоктання і ковтання проштовхує їжу по стравоходу, подібний процес відбувається також і в кишківнику.

  • Розслаблення в процесі смоктання допомагає сечовипусканню. Ритмічні рухи (як під час смоктання) знімають напругу в усіх групах м’язів, в т.ч. тих, які контролюють сечовипускання.

Отже, ми знаємо, що під час годування або безпосередньо після нього є потреба у висаджуванні.

Іноді зустрічаємо таке заперечення: «Нічого подібного, моя дитина часто плаче, але це не пов’язано з туалетом, тому що в цей час вона не пісяє. Поїсть, і нервується, напевно, не наїдається.» Насправді дійсно не всі пісяють та какають безпосередньо під час або після годування. Дехто потребує кількахвилинного інтервалу (і він є більш-менш стабільний для цієї дитини), тому батьки можуть не пов’язати ці 2 процеси. Щоб вивчити закономірності, які працюють в конкретної дитини, необхідно просто спостерігати за її ритмами.

  • Інтервали між сечовипусканнями протягом дня індивідуальні, та поспостерігавши деякий час за своєю дитиною, можна помітити закономірності, характерні саме для неї. І напочатку, навіть якщо не помічаємо сигналів, можна користуватися знаннями про ці часові проміжки і пропонувати попісяти, орієнтуючись на ці опорні точки.

  • Вік дитини. Новонароджені малюки пісяють мало. До 10-12 днів життя нормою є така кількість сечовипускань, скільки днів дитині. Натомість дефекація в новонароджених відбувається часто: завдяки послаблюючим властивостям молозива вони можуть випорожнюватися навіть при кожному годуванні. Проте з часом випорожнення стають усе рідшими, вже в 1,5-2 місяці картина може виглядати геть інакше, діапазон частоти випорожнень здорових малят на виключному грудному вигодовуванні становить від декількох разів на день до 1 разу на 10 днів, а в окремих випадках ще рідше.

Сигнали, які подають немовлята і діти трошки старшого віку (після 6 місяців) дещо відрізняються.

У новонароджених це:

  • рухи тіла;

  • особлива міміка;

  • пауза;

  • метушня;

  • сконцентрований погляд;

  • неспокій під час сну або годування;

  • пробудження (якщо дитина спала);

  • роздратування.

У старших дітей, окрім вищезгаданого, додається:

  • неспокій;

  • рух до мами;

  • спроби вилізти зі слінга, візочка, ліжка;

  • зміна пози;

  • пробудження, зокрема з «безпричинним» плачем;

  • тримається за геніталії;

  • намагається зняти одяг;

  • імітує процес (присідає, кряхтить, тужиться);

  • міміка.

Є багато ситуацій, коли ми не бачимо сигналів дитини, не знаємо інтервалів, а все одно виникає думка:

  • «А чи не пора попісяти?»

  • «Так, пора»

  • «Як там моя дитина?» (коли не на руках)

  • «Люба моя малесенька дитинка!!!»

  • «Щось мені сумно без тебе» (навіть коли на руках)

  • Чітке і раптове бажання приділити увагу дитині;

  • Специфічне відчуття в сонячному сплетінні чи горлі.

Це вмикається батьківська інтуїція, яка дозволяє нам зчитувати ті сигнали та розпізнавати ті біоритми дитини, які ми не усвідомлюємо, і це достовірні відчуття, які означають необхідність задовольнити потребу дитини (ласка, годування, сечовипускання/дефекація або все разом)

Коли ми розуміємо потребу у висаджуванні, просто допомагаємо дитині зайняти зручну для цього позу над мискою, ванною, умивальником, можна також додати супроводжуючі звуки чи жести з боку дорослого. Це допомагає зробити спілкування двостороннім – висаджування невдовзі стане можливим також і на прохання батьків.

Незалежно від пози важливим є:

  • Фізичний контакт (тобто, дитина не сидить окремо на горщику, а перебуває в руках батьків, для старшої малечі – хоча б обійми або тримання за руку).

  • Дитині зручно (ніде не тисне, не перетягнута шкіра…).

  • Тільки за згодою дитини: висаджування не передбачає примусу, це відповідь на її прохання.

Зручні положення для висаджування

Класична поза:

  • спина дитини впритул до живота дорослого;

  • колінця вище попи;

  • голова дитини на рівні грудей грудей дорослого.

Напівлежачи (класична поза для новонароджених):

  • напівлежачи на колінах або руках дорослого;

  • колінця вище попи.

«Колиска»

Важливою особливістю цієї позиції є можливість одночасного годування грудьми і менша ймовірність розбудити дитину, завдяки чому її особливо зручно використовувати вночі.

Також дуже помічна вона тоді, коли починаємо практикувати висаджування не з народження, і дитина має заданий алгоритм подій під час нічних пробуджень – очікує, що її неприємні відчуття буде полегшено за допомогою годування; коли ці очікування не справджуються, малеча обурюється, протестує. Зокрема така поведінка дуже характерна починаючи з віку 3-4 місяців. Простий вихід в такому разі – прикласти дитя до грудей, висадивши під час годування.

Всі пози можна видозмінювати відповідно до своїх потреб.

Про корисні для висаджування атрибути та про вікові особливості читайте незабаром у третій частині.

Про речі-помічники і про вікові особливості читайте тут.

Про те, що таке висаджування і чому варто спробувати - тут.

Статтю редагувала Анна Гецки

Використана література:

Bauer, Ingrid. Diaper Free! The Gentle Wisdom for Natural Infant Hygiene.

Boucke, Laurie. Infant Potty Training.

Olson, Andrea Go Diaper Free: A Simple Handbook for Elimination Communication

Gross-Loh, Christine. The Diaper-Free Baby: The Natural Toilet Training

Josling, Charndra. Baby Wearing and Elimination Communication

SEARCH BY TAGS:
RECENT POSTS:
bottom of page